Häl-/tå-dopp m. 90 grader i knä

  • Nivå

DSC_0080
DSC_0081
Häldopp säger vissa, andra menar att de heter tådopp – hur eller hur är det en sjukt bra övning om du vill koppla på din inre bålmuskulatur på rätt sätt!!
 
 
Målet med övningen:

Lära dig hur du aktiverar din inre bålmuskulatur samtidigt som du fäller i höft.

Startläge:

Ligg ner på marken, med 90 grader i höft och knä. Låt ryggmusklerna i ländryggen slappna av, ”sug” tag i naveln och känn hur du aktiverar dina inre bålmuskler.

Utförande:

Bibehåll 90 grader i knä medan du kontrollerat ”doppar” en häl/tå i taget i marken genom att sträcka i höften, vinkeln i knäet är densamma hela tiden. Alternera vartannat ben med varandra. Håll gärna dina händer runt ditt bäcken för att säkerhetsställa att du inte tippar framåt med bäckenet i övningen.

Tänk på:

Viktigt att bibehålla 90 grader i knä, annars bli övningen för enkel. Andas!

Enklare/lättare variant:

Enklare att sträcka ut benet istället för att hålla det böjt (men det är också lättare att fuska med rakt ben..)

Svårare/tyngre variant:

Båda benen samtidigt blir betydligt tyngre!! :)

Lämplig för:

För dig som vill stärka kontroll & styrka i din bål.

Ej lämplig för:

Övningen är väldigt anpassningsbar utefter din förmåga.

Fanny (Lic PT) kommentar:

Om kroppen kan fuska gör den ofta det, vilket tyvärr är fallet i många bålövningar – MEN denna går inte att fuska i, så länge du bibehåller vinkeln på dina knän och inte tappar kontakten till marken med din ländrygg. KÖR HÅRT! :)

 

Typ: Lära dig hur du aktiverar din inre bålmuskulatur samtidigt som du fäller i höft, vilket är ett moment vi bör hantera mycket väl då vi ofta gör det i vårt vardagsliv.

Muskler:

Inre bålmuskulatur såsom; Transversus Abdominis, Obliques Internus Abdominis etc.

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>