Helkroppsrotation

  • Nivå

DSC_0025
DSC_0026
En övning som syftar till att öka din rörlighet.
 
Målet med övningen:

Rörlighet.

Startläge:

Stå höftbrett isär med trycket jämnt fördelat på både höger och vänster fot. Lägg träpinnen på mjukdelarna vid skulderbladen och gör dig redo.

Utförande:

Rotera för så långt du kan åt ena hållet (följ gärna med, med huvudet i rörelsen) innan du kommer tillbaks till startläge och roterar åt andra hållet.

Tänk på:

Notera om du kommer lika långt åt båda håll, om inte – fundera varför, var tar det ”stopp”?

Enklare/lättare variant:

Anpassa rotationen till dagsform, inget ska göra ont eller kännas obehagligt.

Svårare/tyngre variant:

Öka rotationen vartefter du blir uppvärmd.

Lämplig för:

För dig som vill öva upp rörlighet eller bara behöver en ”paus-övning” från ditt stillasittande jobb.

 

Fanny (Lic PT) kommentar:

En rörelseövning som är perfekt för såval rörlighet som att få fart på cirkulation efter alltför många timmar vid skrivbordet.

Typ: rörlighet

 

Muskler: samtliga muskler som utför rotation.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>