Planka med fötter på boll och knäuppdrag

  • Nivå

  • Övningen är ganska lätt att utföra och är en bra fortsättningsövning.
  • En medelsvår övning som ställer lite mer krav på din fysik och kroppsuppfattning
plankabolluppdrag_start
plankamfotterpaboll_slut
Kul övning för dig som vill utveckla din planka eller använda balansbollen mer
Målet med övningen:

Styrka i magmuskulaturen, statisk styrka förändring av stabilitetspunkt. Kombinera gärna med Plank med fötter på boll och knäuppdrag åt sidan.

Startläge:

Stå i en planka med händerna i golvet och smalbenen vilandes mot bollen. Spänn in magen så att du är så platt i ryggen som möjligt.

Utförande:

Dra bollen mot dig och knäna mot bröstkorgen. Rulla sedan tillbaka till utgångsläget genom att sträcka ut kroppen igen. Spänn in magen genom hela rörelsen.

Tänk på:

”Platt” rygg och att du spänner in magen

Svårare/tyngre variant:

Att sätta händerna smalare. Kombinera gärna med …knäuppdrag åt sidan och jobba då i varv om 3 repetitioner 1 rakt fram – 1 åt höger -1 åt vänster och börja sedan om.

Lämplig för:

Dig som vill bli starkare i magen och få bättre bålstabilitet.

Ej lämplig för

Detta är en mer avancerad variant p planka så får du ont i ryggen av den vanliga plankan är denna för tuff.

Jonas (Lic PT) kommentar:

-

Typ: Bollövning, Bålstabilitet

Muskler:

Rectus abdominis, Obliqus externus och internus samt transversus.


Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>