Rörlighet – Squat m. träpinne

  • Nivå

DSC_0002
DSC_0004
Hur djupa squat kan du göra innan du ”fuskar”? 
 
Målet med övningen:

Denna övning är perfekt som uppvärmning inför dina squat med vikt/skivstång eller för att öka din rörlighet.

Startläge:

Stå en aning bredare än höftbrett isär med tår och knä riktade framåt. Fatta tag om träpinnen och behåll kontakten till bakhuvudet & nedre delen av ryggen under hela utförandet.

Utförande:

Sitt ned i en så djup squat du kan utan att tappa kontakten till pinnen, innan du pressar dig upp igen.

Tänk på:

Det viktigaste här är att bibehålla kontakten till pinnen!! – inte hur djupt ner du kommer. Kanske märker du att du inte alls kan sitta så djupt ner som du alltid trott, och kanske får du då även en ”uppenbarelse” till hur det egentligen står till med rörligheten, och hur pass viktigt det är att ha en god sådan.

Enklare/lättare variant:

Ju bredare du står med fötterna, desto djupare kan du sitta utan att tappa kontakten till träpinnen.

Svårare/tyngre variant:

Ju smalare du står med fötterna, desto svårare.

Lämplig för:

För dig som vill utveckla/förbättra din rörlighet samt squat-teknik.

Ej lämplig för

Om du har väldiga knäproblem bör du inte gå så djupt ner, utan jobba mer på toppen med små ”nigningar”.

Fanny (Lic PT) kommentar:

En super-övning som ger många den där ”aha-upplevelsen” i hur pass viktig rörligheten är för vårt mående och teknik i styrke-övningar!!

Typ: Rörlighet i fot- knä- höft.

 

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>