Sidostretch i barnets position

  • Nivå

DSC_0045
DSC_0043
Sidostretch i barnets position, är en variant av den ”vanliga” barnets position” som du utgår ifrån.
 
Målet med övningen:

Sidostretch i barnets position: Ger en lätt stretch av höft, lår, vrister och rygg, precis som ”vanliga” barnets position”, men ger också en kraftigare sidostretch ända från bäckenet och upp ut mot arm på den sida du förlänger.

Startläge:

Stå på alla fyra på mattan. Låt stortårna komma intill varandra - ha antingen knäna ihop, eller bredda dem ut till mattans bred. Att bredda ger en mjukare och mer återhämtande position.

Utförande:

Utgå och börja med att sjunka ner i ”vanliga” barnets position” – sitt mjukt ner på hälarna (lägg en filt mellan hälarna och rumpan om du känner motstånd /inte kommer ända ner /tycker det känns skönare). Andas ut, låt händerna komma framåt (öppna upp i fingrarna), sjunk ner så djupt det går. Sträva med svanskotan bakåt och lyft huvudet för att förlänga i nacken.

Börja sedan att trampa över med händerna åt vänster håll, fortfarande genom att behålla sätet så tungt ner mot hälarna du kan. Detta gör att du skapar en förlängning på hela höger sida. Om det känns okej, så luta därefter pannan ner mot golvet. Känn hur hela nedre delen av ryggen, axlar och skuldror slappnar av.

Därefter upprepar du på motsatt sida, & kanske upplever du vissa skillnader?!

Tänk på:

Tvinga dig aldrig in i en position. Acceptera var din kropp säger – stopp! Stanna i denna position så länge du vill, ta långa, djupa andetag och känn hur spänningarna släpper.

Enklare/lättare variant:

”Vanliga barnets position”, alternativt bulla upp med kuddar på hälarna för att stötta upp sätet.

Svårare/tyngre variant:

Trampa längre ut åt sidan med händerna, alternativt dra höger hand bortanför vänster hand för ännu större öppning av höger sida.

Lämplig för:

För dig som vill ha en lätt stretch av höft, lår, vrister, rygg och hela sidan (en i taget!)

Ej lämplig för:

Positionen går att modifiera väldigt bra.

Fanny (Lic PT) kommentar:

En jättefin variant och påbyggnad av vanliga barnets position, skillnaden här är att du får en kraftigare stretch i hela ena sidan, vilket är väldigt skönt. Man känner sig både mjukare och mer rörlig i framför allt svank efteråt! :)

 

Typ: Rörlighet /Återhämtning.

Muskler:

Öppnar upp i höfter, lår, vrister, rygg.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>