Sitt på huk med armrotation

  • Nivå

DSC_0095
DSC_0096
Hur ofta sitter du på huk? Huksittande är en av våra grundpositioner och hälsofördelarna är många.
 
 
Målet med övningen:

ALLA kan vi sitta på huk, åtminstone från början när vi var små, men i takt med vår stressiga vardag och stundtals felaktiga leverne är det inte helt ovanligt att många av oss ”stelnar till”. Tillhör du en av dom som knappt tar dig ner på huk, känner dig väldigt stel i framför allt fotleder, hälsenor, vad- och höftmuskulatur, har ryggvärk, dålig hållning eller bara vill ta del av alla förmåner huksittande gör, så se hit!!

Startläge:

Stå rakt upp och ner.

Utförande:

Inget krångel alls, nu är det ”bara” att sätta sig tillrätta och vila in i positionen. När du känner dig redo: rotera ena armen rakt upp, ta stöd av den andra armen och ”håll isär” dina knä för bästa möjliga rotation.

Tänk på:

Det kan ta tid innan du känner dig bekväm. Men i sinom tid kommer du märka av alla positiva effekter och framför allt kommer det kännas skönt att vila i denna position. Försök att behålla så rak och upprest rygg det går, innan du roterar. Sträva efter att nå så högt du kan med så rak arm som möjligt – föreställ dig hur du ”förlänger” genom hela ryggen och ut genom fingertopparna.

Enklare/lättare variant:

Ju bredare du står med fötterna samt vinklar tår + knä utåt, desto enklare. Om denna variant är för svår, så testa att bara ”sitta på huk”, en av våra andra övningar du hittar här på sidan.

Svårare/tyngre variant:

Ju smalare och mer rakt fram tår + knä pekar, desto svårare. Prova gärna några av våra andra huksittande-övningar också! :)

Lämplig för:

”För dig som vill hitta tillbaks till barnet inom dig.” Vi bör ta större lärdom av hur våra barn leker och rör sig, lätt och ledigt utan några begränsningar. Huksittande är som nämnt en av våra grundpositioner och hälsofördelarna är många om du har god rörlighet i fot, knä, höft och rygg.

Ej lämplig för:

Om du har väldigt knä- eller höft- problem. Men övningen är väldigt anpassningsbar, så börja i liten skala för att successivt öka.

Fanny (Lic PT) kommentar:

Huksittande med rotation är ett ypperligt tillfälle att ”vila” och sträcka ut i ryggen samt öppna upp i bröst/axlar/skuldror.

Typ: Rörlighet, helkropp.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>