Stående bendrag / Hip flexion

  • Nivå

DSC_0183
DSC_0185
Stående bendrag -eller vad ni nu vill kalla denna- är en bra och komplex övning med flera syften!
 
Målet med övningen:

Styrka, stabilitet och balans i muskulaturen som böjer i höft.

Startläge:

Fäst ena foten i anordningen, se till att linan är spänd redan när benet är sträckt en bit bakom dig. Inta neutral position i rygg, aktivera din inre bålmuskulatur och behåll ett lätt böjt knä i benet som du står på.

Utförande:

Pressa nu benet vars fot är fäst i anordningen rakt fram, som om du ska sparka stortån rakt in i en vägg långt bort. I detta exempel visar vi hur det ser ut när vänster ben kickar, dock är även höger ben i allra högsta grad också aktivt då det kräver god balans och stabilitet för att behålla korrekt teknik och upprätt position.

Tänk på:

Behåll neutral kurvatur i rygg under hela utförandet, det är väldigt lätt att i kicken fram också kruma i ryggen, detta ska inte ske, utan försök bibehåll så neutral rygg det bara går.

Enklare/lättare variant:

Håll dig i något, för att få hjälp med balansen.

Svårare/tyngre variant:

Tyngre vikt / prova blunda.

Lämplig för:

För dig som vill stärka kontroll och styrka i höftböjar-musklerna.

Ej lämplig för:

För att behärska denna övning ska du ha god aktivering i ditt säte (pga att den fot du står på ska hålla bäckenet parallellt), men också god kroppskontroll då den kräver en hel del balans och teknik för att inte ”fuska” de ben som kickar fram!

Fanny (Lic PT) kommentar:

En klurig övning att få till, men om du lyckas kommer du snabbt märka att det bränner rejält i höftböjarna. Muskler som böjer i vår höft är ofta korta, kan också vara spända, men det är inte säkert att dom är starka för det – tro mig, denna övning kommer ändra på det! :)

 

Typ: Styrka, balans.

Muskler:

Framför allt: Iliopsoas, Rectus femoris (ingår i fyrhövdade framsida lår-musklerna).

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>