Table Top m knälyft & rotation

  • Nivå

Table Top Pose m. knälyft & rotation hjälper till att öka energin i kroppen – men det är också en utmärkt övning för att utmana i din bål! :)

 
Målet med övningen:

Denna position/övning är en mycket bra både statisk & dynamisk coreträning.

Startläge:

Stå på alla fyra. Knä under höfter, händer under axlar (spreta med fingrarna så du får en stabil grund). Sug tag i naveln, skulderblad och gör dig redo.

Utförande:

Lyft nu knäna från underlaget och håll, samtidigt som du roterar upp en arm i taget. Alternera mellan dina sidor ( i videon visar jag två ggr på vänster sida för att ge er bästa instruktion så ni ser!)

Tänk på:

Det är lätt att ”fuska” på en sådan här typ av övning. Men det viktigaste är att du verkligen är uppmärksam/kroppsmedveten nog att märka om du ”tappar/krumar” i ryggen eller börjar vobbla/vingla i bäckenet – viktigt att bibehålla suget i naveln hela tiden. Lika viktigt är det också att du håller kvar skulderbladen mot bröstväggen.

Enklare/lättare variant:

Lyft inte lika högt, eller lika länge. Alternativt prova vår andra variant: ”Table top m knälyft”.

Svårare/tyngre variant:

Lyft en fot från underlaget också! :)

Lämplig för:

För dig som vill stärka kontroll, stabilitet & styrka i din bål.

Ej lämplig för:

Övningen är väldigt anpassningsbar utefter din förmåga, men den är tuff.

Fanny (Lic PT) kommentar:

En riktig rackare till statisk och dynamisk övning för din core, vilket gör den otroligt utmanande att få till korrekt!! Försök känn hur energin bara forsar genom hela kroppen – det kanske hjälper dig att hålla liiiite till! :)

 

Typ: Bål -stabilitet, -kontroll & -styrka.

Muskler:

I stort sett en helkroppsövning.

Inre sneda bukmuskeln (M. Obliques Internus Abdominis), yttre sneda bukmuskeln (M. Obliques Externus Abdominis), bukstöd (Transversus Abdominis), överarmar (M. Triceps Brachii samt M. Biceps Brachii), axlar (M. Deltoideus), lårben (Mm. Quadriceps) m.fl.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>