Vindrutetorkaren

  • Nivå

DSC_0084
DSC_0079
Vindrutetorkaren – en riktigt mag-dödare! :D
 
Målet med övningen:

En härlig och tuff övning för både din inre och yttre bålmuskulatur.

Startläge:

Ligg på rygg med benen upp i luften (så raka ben din rörlighet tillåter!) Placera dina armar precis som jag gjort, som ”kaktus-armar”.

Utförande:

Sug tag i naveln, aktivera bäckenbotten/övrig inre bålmuskulatur för att skapa en stabil grund och gör dig redo. Fäll båda benen åt en sida i taget, bromsa rörelsen så djupt ner mot marken du behärskar innan du med hjälp av bålmuskulaturen pressar benen upp mot skyn igen och alternerar mellan sidorna.

Tänk på:

..Att bibehålla korrekt aktivering och teknik genom hela övningen. Det är framför allt bålens sneda bukmuskel som jobbar i det dynamiska arbetet, och den inre bålmuskulaturen som jobbar med stabiliteten kring kotpelaren. Det är mycket bättre att ta övningen stegvis och på den nivå du behärskar, än att riskera att tappa din aktivering kring bålen och därmed lägga onödig/felaktig press i svanken/ryggslutet.

Enklare/lättare variant:

Om du placerar dina armar längs med sidan med handflator vända neråt kan du ta ”hjälp av armarna” i bottenläget om du i dagsläget inte orkar med hjälp av enbart bålmuskulaturen.

Svårare/tyngre variant:

Om du har armarna sträckta upp i taket/luften istället, så får du ingen som helst hjälp eller stabilitet av dem, därav blir övningen ännu tyngre för din bål. Alternativt kan du ha en medicin-/tyngdboll mellan fötterna.

Lämplig för:

För dig som vill stärka din bålmuskulatur.

Ej lämplig för:

Om du har ryggproblem som ej tillåter denna vridning etc.

Fanny (Lic PT) kommentar:

En tuff magövning som ställer krav på både din stabilitet, styrka & uthållighet!! :)

 

Typ: Bålövning.

Muskler:

Framför allt: Obliques Externus Abdominis – men även: Transversus Abdominis, Obliques Internus Abdominis, Rectus Abdominis m.fl.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>