Rodd med gummiband

  • Nivå

  • En tekniskt lätt och grundläggande övning.
  • Övningen är ganska lätt att utföra och är en bra fortsättningsövning.
rodd_start_gband
rodd_slut_gband
Bra hemmaövning för träning av bröstryggen

 

Startläge:

Fäst gummibandet i en dörr eller något annat som säkert sitter fast. Stå med fötterna höftbrett och lätt böjda knän. Håll ryggen och gärna nacken (här slarvar jag lite på kortet) rak. Du startar med lätt böjda armar och med en längd på bandet och avstånd till fästpunkten så att det finns en spänning i gummibandet.

Utförande:

Dra armbågar och axlar bakåt så att du får ihop skulderbladen och axlarna så långt bak du kan. Sikta så att händerna kommer in mot kroppen precis nedanför bröstkorgen. Håll upp bröstkorgen så att du får en bra hållning genom hela rörelsen. Släpp sedan fram tills armarna är nästan raka igen.

Tänk på:

Rak rygg och håll upp bröstkorgen i det bakre läget.

Svårare/tyngre variant:

Tyngre (hårdare) gummiband och att du står längre ifrån fästpunkten så att du spänner gummibandet mer.

Lämplig för:

De flesta, famröfr allt för nybörjare då övningen är tekniskt enkel men även för den mer avancerade.

Ej lämplig för

 

Jonas (Lic PT) kommentar:

En bra och smidig övning för hemmabruk och där du aktiverar bröstryggen

Typ: Gummibandsövning

Muskler:

Trapesius, Romboideus, Latissimus dorsi & Biceps brachii.


Related Posts

Share This

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>